2.24.2014

Personel Seçiminde kullanılan psikolojik testlerin kullanımında dikkat edilmesi gereken noktalar


Örgütlerin psikolojik testleri kullanma amaçları farklılık gösterebilir.  Bu amaçları gerçekleştirmek üzere örgütler, seçme yerleştirme, terfi, eğitim ve geliştirme, kariyer danışmanlığı gibi alanlarda farklı içerikte psikolojik test kullanımına gidebilirler.  Test geliştiren ve yayınlayan kuruluşlar, bireylerin yetenekleri, ilgileri, kişilikleri ve davranışları gibi psikolojik yapıları ölçen yüzlerce test sağlarlarken, pek çok örgüt ise kendi özel ihtiyaçlarını karşılayabilmek amacıyla kendi testlerini geliştirirler.  Burada önemli olan iş analizleri yapıldıktan sonra iş gerekleri doğrultusunda yetenek ve davranışları ölçmek için uygun testlerin seçilmesi veya geliştirilmesidir.

Testlerin kullanılması, uygulanması ve değerlendirilmesi personel seçme sürecindeki en kritik öneme sahip noktalardan birisidir.  Psikolojik testlerin konu hakkında bilgisi olmayanlar tarafından uygulanması, ülkemiz endüstri alanında psikoloğa ve psikolojik testlere güveni sarsmış, yöneticilerin bir işletmeci, bir psikolog ya da herhangi bir kişi arasında test uygulama açısından ne gibi farklar olduğunun sorgulanmasına neden olmuştur.  Bu nedenle, testlerin uygulanması ve değerlendirilmesi sürecinde ölçme ve değerlendirme alanında formasyona sahip, Psikometrist veya Ölçme Değerlendirme Uzmanı, Endüstri ve Örgüt Psikoloğu, Kilinik Psikolog, Eğitim Psikoloğu vb. eğitimi almış kişiler tarafından uygulanmasında yarar vardır.  Sürekli ve fazla sayıda personel alımı yapan örgütler, test uygulamaları konusunda uzman kişi ve kuruluşlardan danışmanlık alabilirken, bazıları da ölçme değerlendirme konusunda formasyona sahip yukarıda verilen meslek dallarında çalışan bir uzmanı istihdam edebilir. 

Personel seçiminde testler sessiz bir ortamda ve ara verilmeden uygulanmalıdır.  Uygulama standart test prosedürleri çerçevesinde yapılmalı ve standartlara kesinlikle uyulmalıdır.  Testin standartları testin geliştirilmesi sürecinde belirlenmektedir.  Uygulayıcılar testin standartlarını bozmamalıdırlar.  En iyi test bile eğitimsiz bir kullanıcının elinde faydasız hale gelebilmektedir. 

Psikolojik testlerin uygulanması sırasında yönergenin açık bir şekilde verilmesi, adayların kendilerinden ne beklendiğini anlamaları açısından oldukça önem taşıyan bir unsurdur.  Test uygulama sürecinde ihtiyaç duyulan materyallerin test esnasında sağlanmış olması ve test uygulama aşamasında adayların dikkatlerinin başka yöne kaymasına neden olabilecek unsurların test uygulama ortamı içerisinde bulunmamasına dikkat edilmelidir.

Test sonuçlarının yorumlanması üzerinde önemle durulması gereken bir konudur.  Test sonuçlarının yorumlanması, mutlaka psikolojik testleri yorumlamaya yetkili kişi veya kuruluşlarca yapılmalıdır.  Personel seçme sürecinde örgüt içindeki yöneticilere gerekli eğitim verilmeden test sonuçlarının yorumlanması bu kişilere verilmemelidir.  Psikolojik testlerin uygulandığı bireylerin test sonuçlarını bilme hakkına sahip oldukları unutulmamalıdır. 

Personel seçiminde en çok başvurulan yöntemlerden biri adaylara psikolojik test uygulamaktır.  Dünyanın hemen her yerinde bu böyledir. Ancak batılı ülkelerde testlerin yayıncıları vardır ve bu testleri geçerlilik ve güvenilirlik yönünden test edip, kullanılabilecekleri alanlara ilişkin bilgiler verirler.

Çeşitli amaçlarla kullanılan psikolojik testlerin dağıtımı, birçok ülkede sıkı denetim altındadır.  Böylesi sıkı bir denetimin amacı, yeterli bilgi ve deneyimli olmayan kişilerin testleri uygulamasını engellemektir.  Bazı testlerin uygulanması ve sonuçlarının yorumlanması, ayrıntılı bir eğitim programından geçmiş olmayı gerektirmeyecek kadar kolaydır.  Buna karşın diğer bazı testlerin uygulanması ve sonuçlarının yorumlanması, uzun bir eğitim programından geçmiş olmayı gerektirmeyecek kadar kolaydır.  Buna karşın, diğer bazı testlerin uygulanması ve sonuçlarının yorumlanması, ayrıntılı bir eğitim programından geçmiş olmayı, uzmanlaşmayı ve deneyim sahibi olmayı gerektirir.  Bu bakımdan, psikolojik testlerin geliştirilmesi ve dağıtım sorumluluğunu yüklenmiş olan kurumlar, kendilerine istekler, diğer bir deyişle siparişler geldiğinde; testin kim tarafından ve ne amaçla kullanılacağı, söz konusu testi kullanma bilgi ve becerisine sahip olup olmadığı konularına açıklık kazandırmadan bu isteği karşılamazlar.
KAYNAK: Sosyal Bilimler Dergisi,Aralık 2008 Örgütlerde Personel Seçimi ve Psikolojik Testler Atilla Yelboğa




Güvenirlik KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven

Bireylerin aynı testi kullanılarak, aynı ve / ya da değişik zamanlarda o test maddelerine verdiği yanıtların tutarlılığı ya da değişmezliği testin güvenirliğidir.  Test güvenirliği, yanıtlar arasındaki tutarlılıktır.  KAYNAK: Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler Prof. Dr. Necla Öner


Güvenirlik “bir ölçme aracınınölçme sonuçlarındaki kararlılık derecesidir”.  Bir gruba ya da bireye uygulanan testten elde edilen puanların kararlı olması beklenir.  Uygulanan testten elde edilen puanlar test aynı koşullarda tekrar uygulandığında önemli düzeyde farklılık gösteriyorsa testin güvenirlik derecesinin düşük olduğu anlaşılır.  KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven


Testten bireylerin aldığı puanların kararlı olması önemlidir.  Çünkü testlerden elde edilen puanlar bireyler hakkında alınacak önemli kararlarda temel bilgi kaynağı olmaktadır.  Eğer test sonuçları kararlı olmaz, test bireye kısa vadede tekrar verildiğinde bireyler önce aldıkları puana göre çok farklı puanlar alıyor ve bu puanı ile grup içindeki sıralamada önemli değişiklikler meydana getiriyorsa birey hakkında test puanlarına göre alınmış olan önemli kararlar da tartışmalı ve geçersiz sayılır. 
KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven

Güvenirlik kişiler arası farklılık açısından da tam olmalıdır.  Aynı testten farklı puan alan kişilerin birbirinden farklı yönlerinin olması özellikle testin ölçtüğü özellikler yönünden farklılıklarının anlamlı ölçüde görülür olması gerekir.  Kişiler arası farklılık bir testte iyi bir şekilde görülmeli, sonuçların beklenen dağılımı normal eğri özelliklerini göstermelidir.  Başka bir deyişle belirli bir denek grugubunun özel olarak hazırlanmış bir test bataryasından aldığı puanların dağılımı normal olmalı, testte çok başarılı olanların yanında az başarılı olanlar da bulunmalıdır.  KAYNAK: İşletmelerde kişi değerlemede psikoteknik Prof Dr. İlhan Erdoğan

Testin güvenirliğini olumsuz yönde etkileyen pek çok faktör vardır.  Bunlar: 1) Test maddelerinin (a) hatalı olması, (b) çok zor ya da çok kolay olması, (c) sayısının yetersizliği, (d) homojen (benzeşik) olmaması; 2) Yanıtlayıcı bireylerin nitelikleri; 3) Test uygulamasındaki hatalar ve 4) Test puanlamasındaki hatalardır.  KAYNAK: Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler Prof. Dr. Necla Öner


Testin güvenirliğini bulma yöntemleri

Çeşitli yönetmlerden yararlanılmaktadır.  Bu yöntemler;

1)      Testin tekrarı yöntemi
2)      Paralel formlar güvenirliği
3)      Testi yarılama yöntemi
4)      İç tutarlılık


Testin tekrarı yöntemi, bir zaman örneklemesi modelidir.  Bu yöntem ölçülen niteliğin kararlı olduğu durumlarda uygulanır.  Testin ölçtüğü nitelik sürekli değişkenlik gösterdiği durumlarda kullanılmaz.  Genel zihin yetenekleri gibi zaman içinde süretli değişiklik göstermeyen niteliklerde olduğu gibi nitelikleri ölçen testler için daha uygundur.
KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven

Paralel Formlar Güvenirliği, Bir ölçeğin oluşturulan iki formu aynı zamanda ya da belli zaman aralığı ile aynı gruba aynı koşullarda uygulanır.  Uygulanan iki formdan elde edilen ölçümler arasında korelasyon katsayısı hesaplanır.  Bu korelasyon katsayısı ölçeğin paralel formlar güvenirliğini (eşdeğerlik katsayısını) verir. KAYNAK: Sosyal Bilimler Dergisi,Aralık 2008 Örgütlerde Personel Seçimi ve Psikolojik Testler Atilla Yelboğa

İç Tutarlılık Yöntemleri, Test güvenirliğini saptama yöntemleri içinde en çok kullanılanıdır.  Bunun nedeni tek bir testin bir gruba bir kez uygulanmasıdır.  Bir test bir gruba bir kez uygulandıktan sonra maddeler iki yarıya bölünür ve bu iki yarıdan elde edilen ölçümler arasındaki koşullar uyuyorsa korelasyon katsayısı bulunur.  KAYNAK: Sosyal Bilimler Dergisi,Aralık 2008 Örgütlerde Personel Seçimi ve Psikolojik Testler Atilla Yelboğa


Güvenilir bir test hatasız ölçme yapan bir testtir.  Ancak hatasız bir ölçme mümkün olmadığından, ölçmenin güvenirliğini arttırmak hatayı en aza indirmekle mümkün olabilecektir.  Hatayı en aza indirmenin temel şartı, hata kaynaklarını belirleyip kontrol altına almaya çalışmaktır. KAYNAK: Sosyal Bilimler Dergisi,Aralık 2008 Örgütlerde Personel Seçimi ve Psikolojik Testler Atilla Yelboğa







Geçerlilik

Bir testin “neyi” ne denli “iabetli / doğru” olarak ölçtüğüyle ilgili kavram, geçerliliktir.  KAYNAK: Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler Prof. Dr. Necla Öner

Geçerlilik, “bir ölçme aracının ölçmek üzere hazırlandığı amacını ölçme derecesidir”.  Burada, geçerlilik kavramının çeşitli yönlerden açıklanması “American Psychologial Association”, “American Educational Research Association” ve “National Council on Measurement in Education” kuruluşlarının hazırladıkları “Eğitsel ve Psikolojik Testlere İlişkin Standartlar (1985)” kitapçığında belirttikleri temel görüşler esas alınmış ve geçerlilik türleri buna göre sınıflandırılmıştır.  Bu ortak komite literatürdeki bir çok geçerlik kavramlarını dışarıda tutarak gerçerliğin test puanından çıkarılabilecek bir anlam ve yordama işi olduğunu vurgulamışlardır.
KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven

Geçerliliğin yüksek olması, büyük ölçüde, ölçülmek istenen değişkenin ifade edilmesine bağlıdır.  Bu yönü ile doğrudan ölçmelerde geçerlilik daha yüksek, dolaylı ölçmelerde ise değişkenin yeterince tanımlanamaması ve maddelerinin yeterince duyarlı olmaması nedeniyle, geçerlilik daha düşük olabilmektedir. KAYNAK: Sosyal Bilimler Dergisi,Aralık 2008 Örgütlerde Personel Seçimi ve Psikolojik Testler Atilla Yelboğa

Geçerlilik çalışması yapılırken dikkat edilecek noktalar şöylece belirlenebilir (Vockell, 1983):

(1)   Testle ele alınan davranışın / kavramın işe-vuruk (operasyonal) tanımının mantığa uygun olması.
(2)   Testin talep ettiği iş ile işe-vuruk tanım arasında bir paralelliğin, (uyumun) olması.
(3)   Testin güvenilir olması.

Geçerlilik  sınanması yapılırken, test performansını yansıtan puan ile ölçtüğü davranış hakkında bir ölçüt ele alınarak, bu ikisi karşılaştırılır.  Personel Seçme amacıyla kullanılan testler için söz konusu olabilecek başlıca geçerlilik teknikleri vardır. Bunlar, kapsam, ölçüt-bağımlı, yapı, görünüm (yüzeysel), vb. geçerlikleri olarak ifade edilir.
KAYNAK: Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler Prof. Dr. Necla Öner


Kapsam Geçerliliği: Kapsam geçerliliği test içindeki soruların testin ölçmeyi amaçladığı “konuları” ve bu kapsamın davranışsal olarak “hedeflerini” dengeli şekilde temsil etme derecesi olarak tarif edilebilir.

Bir testin kapsam geçerliliğini sağlamak için yaygın şekilde iki yol izlenmektedir.  Bunlardan birisi “uzman kişiye danışmak” diğeri ise, çapraz dağılım şeklinde bir konu amaç tablosu hazırlayarak test sorularını bu tabloya uygun şekilde açıklamaktır.
KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven


Kapsam geçerliliği sınanırken, “Test maddeleri ölçülen davranış alanını, amaçlanan düzeyde temsil ediyor mu?”; “Test maddelerinin içeriği ve niteliği bu amaçlanan davranışı (kavramı) yansıtıyor mu?” sorularının yanıtı aranır. 

Ölçütlere dayalı geçerlilik: Ölçütlere dayalı geçerlilikler, psikolojik testlere bu tür geleceğe yönelik bilgiler için ne derecede yararlanılabileceği hakkında bilgi verirler.  Ölçütlere dayalı geçerliliğin 1) Yordama dayalı, 2) Benzer ölçekler geçerliliği olmak üzere iki türü bulunmaktadır. 
Yordama geçerliliği, psikolojik testlerden elde edilen bir “yordayıcı puan” ile gelecekteki durumlarla ilgili bir “ölçüt”e ilişkin değerler arasındaki korelasyon katsayısı olarak nitelendirilebilir.  KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven

Eldeki test puanı, gelecekte gözlenecek, ölçülecek bir davranışla karşılaştırılarak, test sonucunun beklenen davranışı ne düzeyde yordayabildiğine bakılır.  Burada ölçüt test verildikten sonra ortaya çıkacak, gözlenecek davranışlardır.  KAYNAK: Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler Prof. Dr. Necla Öner

Benzer ölçekler geçerliliği, psikolojik testlerin uygulandığı aynı zamanda düzeyinde elde edilebilen bir ölçütle korelasyonunun bulunmasıyla elde edilmektedir.  Burada ölçüt elde edebilmek için, yordama geçerliliğinde olduğu gibi uzunca bir süre beklemeye gerek kalmamaktadır.  Örneğin; yeni geliştirilen bir genel yetenek testinin geçerliliği bulunmak istediğinde bireylerin daha önce kullanmakta olan ve gerçerliliği yüksek olduğu bilinen bir başka genel yetenek testinden elde edilen puanlar bir ölçüt olarak kullanılmaktadır.  Yeni testin güvenilirliğini bulmak için, geliştirilen test ile geçerliliği yüksek olduğu bilinen önceki testin ikisi birden bir gruba uygulanır, bireylerin yeni ve eski testten aldıkları puanlar arasındaki korelasyon hesaplanır.  Elde edilen bu korelasyon, yeni testin “benzer ölçekler geçerliliği” ni verir.
KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven

Bir testin geçerliliğini analiz etmeden veya geçerliliğinin kesin saptandığını bilmeden işletme yönetiminde kullanılması söz konusu olamaz.  Bu nedenle geliştirilen veya uyarlanan testler, uygulanacak işletmede bir geçerlilik çalışmasından sonra uygulanırsa, hata oranları bilinebilir veya testin geçerliliğini arttırmak için gerekli önemler alınabilir.  KAYNAK: İşletmelerde kişi değerlemede psikoteknik Prof Dr. İlhan Erdoğan


Güvenilirlik ve geçerlilik dışında psikolojik testlerin norm, standardizasyon ve/veya uyarlama çalışmalarının yapılmış olması gerekmektedir.

Personel seçimi için bireye uygulanan psikolojik test sonrasında elde edilen veriler doğrudan doğruya yorumlanamaz. Bu verileri, birbirleriyle kıyaslayacak biçimde eldeki ölçüte göre yorumlamak gerekmektedir.  Bu bağlamda, bir ölçme aracının uygulandığı kişilerin bu test sonucunda aldığı puanları bilmek, bireyin grup içindeki yerinin ve sırasının bilinmesi açısından önem taşımaktadır.  Bu sayede aynı testi alan bireylerin puanları bilmek, bireyin grup içindeki yerinin ve sırasının bilinmesi açısından önem taşımaktadır.

Personel seçme amacı ile psikolojik test kullanıldığında dikkat edilmesi gereken en önemli özelliklerden birisi de, uygulama ve puanlamanın önceden belirlenmiş standartlarının olmasıdır.  Böylece söz konusu testi herkes eşit şartlar altında almış olacağından, elde edilen puanların birbirleriyle karşılaştırılma olanağı bulunmaktadır.

Günümüzde belli bir kültür için hazırlanmış olan bir psikolojik test farklı kültür ve dillere çevrilerek de kullanılmaktadır.  Bu anlamda uyarlama çalışmalarının mutlaka yapılması gerekir.  Başka bir deyişle personel seçmede kullanılan psikolojik testlerin sadece başka bir dile çevrilip kullanılması yeterli olmayıp ölçekle ilgili temel psikometrik işlemlerin yapılması da gerekmektedir.

Bahsedilen bu teknik özelliklerin yanında personel seçme amacıyla kullanılacak testlerin bazı pratik özelliklere de sahip olması gerekmektedir.  Maliyet, Uygulama ve Puanlama Standartlığı, Kabul edilebilir olması vb. gereklilikler, psikolojik testlerin personel seçme işlevinde sahip olması istenen pratik özelliklerinden bazılarıdır.

Testin sarf malzemesinin mümkün olduğunca az olması, “zaman” unsurununda bir maliyeti olduğu dikkate alındığında, gerek cevaplama gerekse değerlendirmenin çok fazla süre almaması gerekir.  Örneğin kalem kağıt testlerinde test materyali devamlı kullanılan kitapçık halinde olmasına karşın, bataryadaki test cevaplarının üzerine işleneceği bir cevap kağıdı sarf malzemesi olarak kullanılır.  Kullanılan testlerin daha çok niteliği ölçme özelliğinin olması ve cevaplama süresinin kısa olması önemlidir.  Çünkü psikolojik testlerin, personel alımlarında daha ucuz ve kısa zamanda uygulanıyor olması nedeniyle mümkün olduğu kadar hem adayın hem de uygulayanın zamanını almaması gerekir.


KAYNAK: Sosyal Bilimler Dergisi,Aralık 2008 Örgütlerde Personel Seçimi ve Psikolojik Testler Atilla Yelboğa


 Türkiye’de psikoteknik uygulama

Türkiye’de psikoteknik uygulamanın açık bir şekilde analizini yapmak zordur.  1950 yılından önceki çalışmalar için Fikri Gürsel’in 1949 yılında Bern’de toplanan 9. Uluslar arası Psikoteknik Kongresi’nde verdiği bir tebliğden kabaca bazı ipuçları elde etmek mümkün oluyor.  Bu cümleden olarak İstanbul’da İbrahim Alaaddin Geşa laboratuarının kurulmuş olduğunu ve bu laboratuarda eğitim planlama ve bazı mesleki seçim çalışmalarının yapıldığını görüyoruz. 

Eskişehir’de Nuvit Osmay tarafından kurulan demiryolu okulu laboratuarı da ülkemizdeki ilk psikoteknik laboratuarlarından olarak düşünülmelidir.

1955’den sonra Sümerbank’ın bazı fabrikaları bu arada Nazilli Pamuklu  Dokuma Sanayi için bir Alman Psikoteknisyen ekibi tarafından özel seçim ve değerleme sistemlerinin kurulduğu, zamanla bu sistemin diğer Sümerbank işletmelerinde de kullanılmak istendiği görülmüştür.

Yurdumuzda çok uluslu şirketlerin çalışmalar yapmaya başlaması ile birlikte bu kuruluşlar aracılığı ile psikoteknik uygulamaların kullanımının hızlandığını sözlemek mümkündür.  Halende faaliyetlerini sürdüren bu tür şirketler işgörenlerin seçim ve işe yerleştirmede bazı psikoteknik yöntemlerden yararlanmaktadırlar.







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder