Eğitim ihtiyacını saptama işlemi, programlı bir eğitim
çalışmasının ilk kademesini oluşturur. Eğitim programları saptanan ihtiyaçları
karşılamak üzere hazırlanır ve uygulanır. Personelin eğitim ihtiyacı yapılmakta
olan görevin gerektirdiği ve gelecekte yapılacak olan görevin getireceği
ihtiyaç olmak üzere iki şekilde belirlenir. (Taylor’a göre)
Ø
Sahip
olduğu bilgi beceri ve tutumun geliştirilmesi istenen personeldeki hizmet içi
eğitim ihtiyacı: Mevcut görev için gereken bilgi, beceri ve tutumlardan
personelin sahip olduğu bilgi, beceri ve tutumları arasındaki farkın ortaya
konması ile belirlenir.
Ø
Hiyerarşik
yapıda yukarı çıkacak personelin hizmet içi eğitim ihtiyacı: Gelecekte yapacağı
işin gerektirdiği bilgi beceri ve tutum bütününden, şuanda sahip olduğu bilgi
beceri ve tutum bütününden farkı olarak belirtilebilir. 6
İhtiyaç belirleme öğretim tasarımı
sürecinin ilk aşamasıdır ve bu süreç gerektiği gibi yürütülmezse aşağıdaki
durumlardan biri veya birkaçı meydana gelebilir.
Ø
Eğitim
performans sorununa yönelik bir çözüm olarak yanlış kullanılabilir.
Ø
Eğitim
programlarının içerik, amaç veya yöntemleri yanlış olabilir.
Ø
Eğitimi
alacak olan temel beceri, ön beceri veya öğrenmek için gereken güvene sahip
olmadıkları eğitim programlarına gönderilebilirler.
Ø
Eğitim
şirketin beklediği öğrenme, davranış değişikliği veya mali sonuçları
doğurmayabilir.
Ø
Şirketin
iş stratejisi ile ilgili olmadıkları için gereksiz olan eğitim programlarına
para harcanabilir. 7
İhtiyaç
belirleme süreci
Tablo:4
6
Dr. Deniz Taşçı ,
Anadolu Üniversitesi Yayını İnsan Kaynakları Yönetimi 1 Baskı, 2007
7 Raymond A. Noe, Çeviren
Canan Çetin, İnsan Kaynaklarının Eğitimi ve Geliştirilmesi, 1. basım Kasım 2009
Beta
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder