2.26.2014

Eğitim İhtiyacı nedir?



       Eğitim ihtiyacını en genel anlamda performans açığı olarak tanımlayabiliriz. İşletme ve personelin mevcut performansı ile beklenen performansı arasındaki fark eğitim açığıdır. Eğitim açığı, bir işin gerektirdiği bilgi ve yetenek arasında işgören aleyhine varolan fark olarak ifade edilebilir. Eğitim ihtiyacı, mevcut performans ile bugün olması gereken performans ve gelecekte olması gereken performans arasındaki olumsuz yöndeki farktır.5

       Eğitim ihtiyacında hedef olan ve olması gereken arasındaki boşluğun tanımlanmasıdır.

Eğitim Boşluğu
Tablo: 1
EĞİTİM BOŞLUĞU
OLAN
OLMASI GEREKEN
Kurumsal ve fonksiyonel sonuçlar
Kurumsal ve fonksiyonel standartlar
Sahip olunan bilgi ve beceriler
Gerekli olan bilgi ve beceriler
Mevcut tutum
Gelecekteki uygun tutum
Kişilerin görünen performansı
Standart ve hedefe uygun yükseltilmiş performansı
6


Yukarıda görüleceği üzere “eğitim boşluğu” şu sorulara cevap aramaktadır.

Ø  Kurum veya kurum içi bir fonksiyon nasıl yerine getiriliyor? Nasıl yerine getirilmelidir?
Ø  Kişiler ne biliyor ve ne kadar yapabiliyorlar? Ne bilmeli, ne kadar yapabilmelidirler?
Ø  Kişiler hangi tutum ve davranış içindeler? Hangi tutum ve davranış içinde olmalılar?
Ø  Kişilerin ölçülen bugünkü performansları? Arzulanan hedef performansları ne olmalıdır?

       Her performansla ilgili problemin eğitimle düzeltilemeyeceği, eğitim analizinin sorunların nedenini bulmada yardımcı olacağı ve eğitimle çözülecek problemleri belirlemeyi kolaylaştırdığı bilinmektedir. Bir işletmede görülen performans düşüklüğü bilgi beceri eksikliğinden kaynaklanabileceği gibi; yapısal sorunlar, çalışma şartları, teşvik eksikliği gibi etmenler nedeniyle de olabilir. Başarı düşüklüğündeki gerçek nedeninin bulunması ve sorunun eğitimle çözülüp çözülmeyeceğinin belirlenmesi eğitim ihtiyacı analizi yoluyla sağlanabilir. Eğitim ihtiyacını kısaca şu şekilde formülleştirebiliriz:



Eğitim ihtiyacı formülü
Tablo:2
Eğitim ihtiyacı   =
Şimdi olması gereken performans
+
Gelecekte olması gereken performans
+
Gelecekteki yeni yatırımlarla ilgili ihtiyaçlar
-
Mevcut performans
5


       Eğitim ihtiyacı analizi daha önce de belirtildiği gibi, mevcut performans ile olması gereken performans arasındaki açığın belirlenmesi çalışmasıdır.

       Bir başka ifade ile eğitim ihtiyaç, iş gerekleri ile işgörenin şimdiki işindeki ustalığı arasındaki fark olarak tanımlanmaktadır. İşletmedeki mevcut performans ile olması gereken performansın karşılaştırılıp aradaki farkın ortaya çıkarılması üç düzeyde olur.

İŞLETME DÜZEYİNDE  İşletmenin performansı hangi düzeydedir ve nasıl olmalıdır?

İŞLER DÜZEYİNDE  İşletmede işlerin yapılış biçimi nedir ve nasıl yapılması gerekir?

PERSONEL DÜZEYİNDE  Personel mevcut ve olması gereken performans düzeyi nedir?


Eğitim ihtiyacı formülü
Tablo:3
                                                        EĞİTİM AÇIĞI5





  

5 Prof. Dr. Hüner Şencan, Dr. Nihat Aydoğmuş, Eğitim İhtiyaç Analizi, 1. bası Şubat 2001 Beta
6 Dr. Ural Rutkay, İşletmelerde Eğitim İhtiyaç Analizleri ve Eğitim Metodları


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder