1.3.2.1. Zeka Testleri
Kişilerin yetenekleri eğitim
düzeyleri ve kişilikleri zeka düzeyleri ile yakından ilgilidir. Ayrıca işgörenlerin işteki başarısı genel
zeka düzeyine bağlı olduğu gibi, zekasının işlerliğine de bağlıdır. Bu ilişkiler nedeniyle yeni alınacak iş
görenlerin zeka ölçümlerinin yapılması yararlı olacaktır.
Yapılan çalışmalardan zekanın
birbirinden bağımsız olarak değerlendirilebilecek yeteneklerin yeniden
gruplandırılmış şekli olarak görülmesinin mümkün olduğu, bu nedenle bazı
yeteneklerle özel zeka dilimleri arasında ilişkinin olduğu görülmüştür. Bilgi,
hafıza, doğru-yanlış ayrımı, kelime ve kavram bilgisi, davranışların
düzenlenmesi zeka ile yakından ilgili olduğuna göre, seçilecek işgörenlerin
zekaları hakkında bilgi sahibi olmakta yarar vardır.
KAYNAK: İşletmelerde kişi değerlemede psikoteknik Prof Dr. İlhan
Erdoğan
Zihinsel yapının başarıya
yansıyan yönünü ölçen zeka testleri olarak da bilinen bir grup test. Bunlar
genel amacından farklı olarak mantık kullanma ya da matematik zekaya sahip olma
açısından iş için gereken özelliğin ortaya çıkarılmasında kullanılır.
Bireyin Zeka Yapısının Ölçümü
Psikoteknik yöntemle yapılan
çalışmaların başında bireylerin zeka düzeylerinin analizi gelir. İşletme yönetimi açısından da zeka düzeyinin
analizi önemli bir olaydır. Çünkü
işgörenlerin gelişme hızları ve başarıları, teknik ve sosyal uyumları zeka
düzeyleri ve genel zeka yapıları ile ilgilidir.
Bu nedenle psikoteknik yöntemle işgörenlerin zeka düzeylerinin değişik
evrelerde analizi ve kişiler arası karşılaştırmaların zeka yapısı açısından da
yapılması önemlidir.
Zeka genel uyum yeteneği olarak
düşünülür. Bu nedenle kişilerin aktif ve
aktif olmayan olaylara uyumu ile zeka düzeyleri arasında önemli bir ilişki
vardır. Zekanın pratik, soyut, sembolik
yönlerinin yanı sıra sosyal yönlerinin olduğu düşünülürse tüm bu yönlerinin
işletymedeki etkisi daha açık görülecek ve zeka ölçümünün veya değerlemesinin
gerekçesi belirgin olacaktır. Ayrıca
zekanın gelişme düzeyi ve yönü işlerlik hızı, başka bir deyişle uyum çabukluğu
ile karar verme, öğrenme, gibi önemli davranışsal-zihinsel olgularla yakından
ilgilidir.
Zeka ile ilgili yapılan ilk sınıflama sözel ve sözel olmayan zeka
şeklindeki ayrımdır. Sözel zeka ile
anlatılmak istenen kişilerin konuşma, okuma yetenekleri ile ilgili zihinsel
güçleridir. Sözel olmayan zeka ise,
olayları algılayabilme, karşılaştırabilme, ilişki bulabilme yeteneğidir.
İkinici bir gruplama pratik zeka ve potansiyel zeka şeklinde
yapılan ayrımdır. Pratik zeka ile
kişinin belirli bir t zamanında belirli olayları kavrayabilme, belirli bir işi
yapabilme özellikleri anlatılmak istenir, potansiyel zeka ile anlatılmak
istenen ise bireylerin gelecekte yapabilecekleri işlerle ilgili
kapasiteleridir.
Sosyal ve teknik zeka şeklinde yapılan bir gruplamaya göre bireylerin
çevrelerindeki tüm sosyal olayları algılayabilmeleri, yorumlamaları ve gerekli
uyumu sağlamalarına sosyal zekaları, sosyal özellikli olmayan olayları kavrama
ve yorumlama güçleri de teknik zekalarını ifade için kullanılır.
KAYNAK: İşletmelerde kişi değerlemede psikoteknik Prof Dr. İlhan
Erdoğan
Zekanın soyut yanını ölçen testler,
R.B. Cattel
Sözlü yeteneğe dayanmayan,
ortaöğretimi tamamlamış, 25 yaşın altında olanlar için hazırlanmış bir testtir
ve endüstride grup testi olarak da kullanılabilir.
Resim 1
Beta
Sözlü yeteneğe dayanmayan bu
test, Cattell zeka testine benzemektedir.
Ortaöğretimi tamamlamış kişilere uygulanır. Bu test birbirinden farklı, ilişki kurulması
istenen labirentler, öğretilenin uygulanması, uyumsuz olanın tespiti, yanlış
olanın bulunması, fizik düşünme, resim tamamlama, benzerlik gibi gruplardan
oluşur.
Wechsler Yetişkin Zeka Testi
Farklı zihinsel işlevleri
değerlendiren bölümlerden oluşan zeka testidir. Bu test sözlü ve performans
olmak üzere iki bölümden oluşur. Sözel kısımda genel bilgi, anlayış, sayı
tekrarı, aritmetik, benzerlikler, kelime hazinesi olmak üzere altı alt test;
performans bölümünde ise, resim tamamlama, tahta desenler, resimleri dizme,
parça birleştirme, şifre olmak üzere beş alt test vardır. Tamamlanması çok uzun
zaman alması nedeniyle çok özel durumlarda testin kısa formu kullanılmaktadır.
Porteus Labirenti
Kağıt üzerinde çizili, basitten
karmaşığa giden, labirent bulmacasından oluşan, sözlü cevaba dayanmayan görsel
zeka testidir. İlköğretim eğitimini
almış ya da almamış herkese uygulanabilmesi nedeniyle, özellikle talimat almada
zorlanan sanayi de çalışanlar için kullanılabilecek basit bir testtir.
Prograsif Matrisler Testi
Bu test, on iki ayrı gruptan
oluşur ve şekiller arasındaki ilişkilerin kavranması esasına dayanır. Grup
testi olarak da kullanılabilir.
Zekanın farklı boyutlarını ölçen testler
Alexander
Pratik zekayı ölçmek için
kullanılır. Belirli bir zaman içinde,
kartlarda görülen şekillerin oluşturulması için, iki ayrı renkteki
(kırmızı-yeşil-mavi) parçaların kutu içinde kaydırılması esasına dayanır.
Kohs Küpleri
Endüstride soyut örneklerden
hareket ederek somut işlerde ilişkiyi yakalayabilme yeteneğini test etmek için,
yaygın kullanılan bir testtir. 16 adet
birer yüzleri mavi, kırmızı, sarı ve beyaz ve iki yüzü de köşeleme olarak
mavi-sarı ve beyaz-kırmızı renkte boyalı küpler ve bunlarla yapılacak
şekillerin resmedilmiş olduğu bir kitapçıktan oluşur. Sekreter ve alt kademe yönetici seçimlerinde
norm değer çalışması yapılarak, bataryada yer alması uygun bir testtir.
Mekanik Zeka Testi
Zihinsel yeteneğin teknik yönünü
ölçen bir testtir. Üzerinde delikler bulunan materyal bir levha, yine üzerinde
delikler bulunan muhtelif boylarda çubuklar ve kafası deliklere girebilecek
kadar büyük çivilerden oluşur. Çubuklar
levha üzerinde talimat kağıdında gösterildiği gibi yerleştirilir ve vidalarla
belli hareketi yapabilir şekilde sabitlenir.
Analitik Düşünce Testi
Bu test yukarıda anlatılmış olan
Cattell testinin içinde bulunan bir bölümdür.
Belirli kombinasyonda dizilmiş şekiller arasından eksik olan ilişkili
şeklin bulunmasıyla yürütülen bir testtir.
Grup testi olarak endüstride, özellikle beyaz yakalıların zihinsel
becerilerini ölçmek için kullanılabilir.
D48
Çeşitli domino şekilleriyle
oluşturulmuş bir testtir. Özellikle beyaz yakalılarda soyut ilişkileri
yakalayabilme yeteneğini belirler.
Açılım Testi
Bu test BET testinin içinden bir
bölümdür. (Satz&Delachaux, 1966)
Açılımı verilmiş olan geometrik şeklin, sunulan şekiller arasından hangisinin
açılımı olduğunu seçmeye dayanır. Bu
test soyut düzeyde ilişkileri kavrayarak çözüm bulma konumunda olan yönetici
kademesine eleman seçmede kullanılabilecek testlerdendir.
KAYNAK: Eleman Seçimi Prof. Dr. Nursel Telman – İlknur Ö. Türetgen
1.3.2.2. Yetenek - Yaratıcılık Testleri
Bireylerin yeteneklerinin ölçümü ve karşılaştırılması
Bireysel yeneklerin ölçümü ve
gelişmesi ile ilgili çalışmalar yeni değildir.
İnsan gruplarının oluşmasından beri bazı özel yeteneklerin analizi ve
özellikleri ile ilgili çalışmalar başlamış, toplumsal yapıya göre kadının
yetenekleri ile erkeğin yetenekleri arasında farklar bulunmuş veya kabul
edilmiş ve bu yetenek dağılımına göre işbölümü yapılmıştır. 19. yy’ın 2. yarısından sonra insan yeteneklerinin
gelişmesindeki gösterdiği yapı incelenmiştir.
Bu incelemelerden sonra ilk defa bireysel farklılıklarda yetenek
farklılığı da önemli bir faktör olarak düşünülmüştür. Söz konusu
gelişmelerden sonra yetenek ölçümü değişik ülkelerde yapılmaya başlanmıştır.
Yetenek ölçümü ve karşılaştırma
çalışmalarının tutarlı sonuçlar vermesi ve bazı istatistik yöntemlerle
desteklenmesi sonucu 20. yy’ın başında teknolojik ve bilimsel çalışmalarla
yetenek ölçümü sanayi de yönetsel kararların verilmesi için kullanılmaya
başlanmıştır. Toplumların teknolojik
yapıları gelişmeye başladıkça, hızlı teknolojik değişmeler işletmelerdeki araç
ve gereçleri ile iş yöntemlerini etkiledikçe, işgörenlerin bu değişmelere
uyumları ve söz konusu araç gereçleri etkili bir biçimde kullanmaları çok
önemli olmaya başlamıştır. Bu nedenle
işgücünün eğitiminde, seçiminde yetenek ölçümü gerekli olmaya başlamıştır.
Her işin yapılması bazı
yetenekleri gerektirir. Hangi iş için ne tür yetenek gerektiği ve bu
yeteneklerin önemlerinin ne olduğu değerleme profili çalışmalarında ortaya
çıkarılır. Daha sonra bu yönlerden
adayları değerlemeye olanak veren zihinsel ve bedensel yetenek testlerinin
batarya içinde toplanmasına çalışılır. Kişilerin
mekanik veya matematiksel kavrama yeteneklerinden, parmaklarını kullanma
yeteneğine, çizilmiş bir makine parçasını algılama yeteneğinden, olaylar arası
ilişki bulma yeteneğine kadar çeşitlendirilebilecek tüm yetenekleri
değerlendirmeye yarayan zihinsel ve bedensel yetenek testleri vardır. Bu yetenek testleri gereğinde belirli bir
zamandaki durumlarını değerlendirirken, gereğinde bazı yaklaşımlarla
gelecekteki başarılarını da değerleme olanağı vermektedir.
Yetenek testleri bireyin gerek
zihinsel ve gerekse bedensel yetilerini kullanarak dikkat( konsantre dikkat,
seçmeli dikkat, yaygın dikkat, kendiliğinden dikkat), matematiksel yetenek,
mekanik yetenek, kopyalayabilme, konsantrasyon gibi zihinsel bazı
faaliyetlerini ölçen testlerdir. Bu
testlerden bazıları aşağıda sıralanmıştır.
D2
Her sırasında 47 adet üstünde ve
/ ya da altında bazı noktalar olan “d” ve “p” harflerinin bulunduğu, 14 sıradan
oluşan tek sayfalık bir dikkat testidir.
Test 10 dakika içinde tamamlanır ve kişinin hız ve dikkat oranını, hıza
mı yoksa doğru yapmaya mı daha çok önem verdiğini, konsantrasyonunu ve hata
yapma olasılığını ölçer. Bu özellikleri
nedeniyle büro işi yapan beyaz yakalıların eleman seçme bataryasında en sık yer
alan testlerdendir.
Matematiksel Dikkat Testi
A3 kağıt üzerinde 15 satırın her
birinde 45 matematiksel işlem bulunan bir dikkat testidir. Dört ayrı işlem (toplama, çıkarma, çarpma,
bölme) için ayrı versiyonları vardır.
Matematiksel işlemlerle uğraşan muhasebe ve bankacılık gibi alanlara
eleman seçmede kullanılması uygundur.
KVT
Bu test üzerinde numaralar yazılı
60 adet kart paketi ve üzerinde dört küme halinde numaralar yazılı test
kağıdından oluşur. Beyaz yakalılarda,
özellikle terfide tercih edilecek adayı seçmek üzere kullanılması uygun olan
bir dikkat konsantrasyon testidir. Diğer
dikkat testlerinde olmayan illüzyon hatalarını da tespit edebilen bu test, grup
testi olarak da kullanılabilir.
FKT
Her grupta farklı uyaranların
bulunduğu dört sayfalık, yaygın dikkati ölçebilen bir kağıt kalem
testidir. Bir çok uyarana aynı anda
dikkat edilmesi gereken işlerde kullanılması uygundur.
Şekil Kopyalama
Milimetrik çizgili bir kağıt
üzerindeki, günlük yaşam görüntülerinden birini canlandırmayan, geometrik
şeklin diğer milimetrik çizgili kağıda kopyalanması esasına dayanır. Tekstilde ya da diğer sektörlerde özellikle
modelden kopyalamanın gerektiği bir alana seçilecek elemanın (teknik resim
gibi) şekle dikkatini, uzay algısını, görme keskinliğini, motor koordinasyonunu
ölçmek için ayırt edici bir test olarak kullanılır.
PVT
Fizik alanından bir problemin
resimlerle anlatıldığı 50 sayfalık A ve B formu olarak iki kitapçıktan
oluşur. Resimlerin altında verilmiş olan
alternatiflerden biri sorunun cevabı olarak seçilir. Bu test mühendislik, teknik işler,
bakım-onarım gibi meslek alanlarına eleman seçmek üzere hazırlanan test
bataryasında bulunabilecek bir testtir.
Flanagan Endüstri Testleri
Sayfa içindeki sıraların başında
iş alanına ait aletlerin tek tek resimlerinden birinin olduğu bir kare ve onu
takip eden satırda aletin benzerinin resimler, küçük bir detay farkıyla yer
alır. Bunlardan sadece bir tanesi karenin içindekiyle tıpatıp aynıdır. Adaydan bunu bulması istenir.
Bireysel Yaratıcılığın Ölçümü;
Belirli bir işletmede yer alan
kişilerin yaratıcı güçleri, değerlenmesi gereken yönlerindendir. Özellikle bazı gelişmelerin işgörenlerce
sağlanması isteniyorsa veya yönetim kademelerinde yer alan kişilerin
kendiliklerin birtakım çalışma yöntemleri geliştirmeleri isteniyorsa, bu
durumda olan kişilerin yaratıcı güçlerinin ölçümü zorunlu olacaktır. Orta ve üst kademede yer alan yöneticilerin
büyük bir çoğunluğu ile, bazı işleri yapan alt kademe işgörenlerin yaratıcı
yeteneklerinin gelişmiş olması işletmenin etkinliğini belirleyen faktörler
arasındadır.
Yaratıcılık belirli bir fikti
geliştirme, uygulamaya koyma açısından önemli olabileceği gibi belirli üretim
teknik ve araçlarından daha iyi yararlanma yöntemlerini geliştirme, yeni
tasarımlar ortaya koyma şeklinde de görülebilir.
Bireysel yaratıcılık kavramı;
Yapılan araştırmalarda yaratıcı
bireylerin oldukça meraklı ve mevcut durumun belirli ölçüde karşısından
oldukları, yenilik ile tecrübe, karmaşıklık ile basitlik arasında sürekli
çatışma halinde bulunduklarını göstermektedir.
Böyle olmalarına rağmen psikolojik dengesizlikleri yoktur. Onların kendileri hakkında geniş ve esnek
görüşleri vardır. Çok ve çeşitli
amaçları vardır, işlerine içtenlikle bağlıdırlar, hislerini kolaylıkla
açıklarlar, anlaşmazlığa ve ayrılığa karşı ilgisizdirler. Ayrıca yaratıcı yetenekleri yüksek olanların
yüksek zekalı kimseler oldukları, renkli bir çocukluk çevresine sahip oldukları
bilinmektedir. Bu durumda yaratıcı
yeteneğe sahip bireylerin normal kişilerin taşıdıkları özellikler yanında bazı
diğer özellikleri de vardır. Yaratıcı
yeteneğin ölçümü konunun bu yönden ele alınması anlamındadır. Yani bir yandan kişinin genel özellik ve yetenekleri
ölçülürken diğer yandan yaratıcılık özelliklerinin değerlendirmesinin yapılması
gerekecektir.
Guilford yaratıcılığın ölçümü ile
ilgili olarak iki konuya değinmiştir: Birincisi, insanlar arasından yaratıcı
yeteneğin normal dağılım gösterdiği, ikincisi ise yaratıcılığın sadece bir
özellik değil, bir çok yeteneğin oluşturduğu bir kompozisyon olduğudur. Yaratıcılığın insanlar arasında normal
dağılım göstermesinden anlatılmak istenen her insanda az da olsa yaratıcı bir
özelliğin olduğu, toplumun önemli bir kısmında orta düzeyde yaratıcılığın
olduğu, belirli sayıdaki kişide ise üst düzeyde yaratıcı özelliğin
bulunduğudur. Bu durumda yaratıcılığın
ölçülmesi için ölçülecek yönler olarak yaratıcı güç ve yaratıcı potansiyelin
belirlenmesi gerekir.
Yaratıcı gücün ölçülmesi için
geliştirilmiş bir dizi geçerli test vardır.
Bu testler arasında orijinal kullanım testi, isim bulma, kelimelerin
yeniden düzenlenmesi ile ilgili testler yer aldığı gibi Rorchach testi de
yaratıcılık ölçümünde kullanılmaktadır.
1.3.2.3. Kişilik Testleri
Kişilik tanımı
Kişilikle ilgili çok çeşitli
tanım vardır, hatta bu tanımların bilimsel çalışmalarda kullananlarının
sayısının ellinin üzerinde olduğu bilinmektedir. Tanımın bu kadar çok olması kişilik
kavramının tanınmazlığından olmayıp araştırmacı ve çalışmaların kendi
çalışmacıların doğrultusunda bir tanım geliştirme arzularına sahip olmalarından
ileri gelmektedir. Genel bir yaklaşımla
kişiliği, özel bir kişiyi karakterize eden psikolojik özelliklerin tamamı
olarak belirtmek mümkündür. Bu tanıma
göre kişilik soyut bir kavram olmayıp dışımızda yaşayan kişilerin özellikleri
durumundadır ve bireyler arası farklılığı belirlemede kullanılan objektif
kıstastır. Böyle bir yaklaşıma göre
kişilik psikolojisi daima kişiler arası farklılığı bulmaya çalışacak ve elde
ettiği sonuçlara göre kişiler arası farklılıkları, bireyler açısından da
kişisel özelliklerin tümü olarak yorumlanan kişilik bulgularını ortaya
koyacaktır. Kişilik kavramı genel
hatları ile bireylerin karakter özelliklerini, davranışlarını ve yeteneklerini
kavramaktadır.
Yönetsel açıdan kişiliğin sadece
psikolojik yönü ile ilgilenmeyip kişilik sonuçlarının davranışlara yansıması
önem kazanmaktadır. Bu nedenle kişiliği,
bireyin konuşması, düşünmesi ve hissetme şekli, sevdiği ve sevmediği şeylerin
özellikleri, ümit ve arzuları, giyinme biçimi olarak tanımlamak mümkündür. İnsanın şişmanlığı yanında kalın bir sese
sahip olması da kiiliğinin bir parçası durumundadır. Bu durumdaki kişilik insanın tüm
kesitidir. Yöneticinin bir arada
çalıştığı kişi işte tüm bu insanın kesitidir.
Ve işletmede yer alan birey kadar kişilik sözkonusudur. Yönetici etrafındaki kişilerin belirli
özelliklerinin olduğunu ve değişik kişilik yapıları gösterdiğini
unutmamalıdır. KAYNAK: İşletmelerde Kişi Değerlemede
Psikoteknik Prof. Dr. İlhan Erdoğan
Kişilik psikologların özellikle
vurguladıkları bir diğer tanım ise, kişiliğin “bireye özgü” ve bireyi diğer
bireylerden “ayırt edici” olduğunu vurgulayan tanımdır. Buna göre “kişilik
bireye özgü ve ayırıcı davranışları içermektedir”. Tarifte bireye özgü kavramı,
bireyin kişiliğini oluşturan bu davranışlarının “tipik” davranışlar olduğunu ve
“sıklıkla” yaptığını vurgulamaktadır. KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr.
İbrahim Ethem Özgüven
Önemi
Bir işte bireyin başarısı önemli
ölçüde kişiliğine de bağlıdır. Özellikle
iş orta ve üst kademelerde yer alan türdense işgörenin kişiliği daha anlamlı
olacaktır. Bu nedenle personel seçimi
sırasında işin özelliği ile kişinin özelliği karşılaştırılırken kişilik
yönünden de adayların değerlenmesi yararlı olmaktadır.
Endüstriyel psikoloji alanında
yapılan çalışmalarda yetenek ile kişilik arasında bir ilişkinin de olduğu
görülmüş, yalnız başına yeteneklerin değerlendirilmesinin kişilik ölçümü için
yeterli olmadığı bu nedenle işgören adayların değerlendirilmesinde kişilik
ölçümü ile ilgili çalışmaların da yapılması gerektiği benimsenmiştir.
Kişilik değerlendirmesinin
yönetsel açıdan önemi büyüktür.
Özellikle işgörenlerin seçiminde, belirli işlere yöneltilmesinde kişilik
analizi gerekli olmaktadır. Ancak test
durumunun tam anlamıyla iş durumuna uymadığı, elde edilen sonuçlarında belirli
bir ölçüde tutarlı bir tahmin olduğu bilinmelidir. Ayrıca kişilerin işlerini yaparlarken sahip
olduğu hi ve düşüncelerle teste tabi olurken taşıdıkları his ve düşüncelerin
kişilik değerlendirmesini önemli ölçüde etkilediği düşünülmelidir. Test sırasında genellikle kişi yalnızdır.
Kişilik testleri ise genellikle bu yalnızlığı gerektiren testlerdendir. Halbuki kişi işini yaparken belirli bir sosyal
ortamdadır ve davranışlarını diğerleri ile koordine ederek düzenler, ve bundan
dolayı kişilik analizlerinin belirli bir ölçüde hata payı taşıyabileceği
düşünülebilir.
KAYNAK: İşletmelerde Kişi Değerlemede
Psikoteknik Prof. Dr. İlhan Erdoğan
Kisilik testleri, bir takım içerisinde yer alan adayın
gruba uyumuyla ve bir durum karsısında nasıl bir davranısta bulunabileceğiyle
ilgili değerleme yapabilmek amacıyla, özellikle orta ve üst düzeylerde görev
alacak kisilerin seçimi için olusturulan testlerdir. Ayrıca, personel seçimi
dısında bireylerin davranıs bozukluklarının belirlenmesinde ve geleceğe yönelik
davranış kestirimlerinde bulunmak için de bu testler uygulanmakta olup, konunun
kapsamı dısında olduğu için sadece işe alma ve seçme açısından önemli olanlar
incelenmeye çalısılacaktır.
Bu testlerin bir kısmı sunlardır:
16 PF Kisilik
Envanteri; Faktör analizine dayalı olarak geliştirilen
envanterlerin en önemlilerinden birisi “16 Kişilik Faktör Envanteri” dir. Bu envanter, R.B. Cattell’in kişilik niteliklerine
ilişkin temel faktörleri bulma çabalarının bir ürünü olarak
geliştirilmiştir. Cattell kendisinden
önce bu konuda çalışan Allport ve Odbert (1936)’in çalışmalarını faktör analizi
yöntemini kullanarak sürdürmüştür.
Allport ve Odbert İngiliz dilindeki insan niteliklerini betimleyici
“sıfatların” bir listesini meydana getirmişlerdi. Bunların sayısı yaklaşık 18.000 kadardı. Daha
sonra bireylerin kişilik özelliklerini ve niteleyenlerini ayırmak suretiyle bu
listeyi 4.504’e indirmişler ve bunlara “Gerçek Nitelikler” (Real Traits) olarak
belirtmişlerdi. Cattel bu listeden diğer
sıfatları da temsil edebileceğine inandığı sıfatları seçti, bunları psikoloji
ve psikiyatri literatüründe olan nitelikleri de ilave ederek 171 betimleyici
nitelikten oluşan yeni birliste oluşturdu.
Cattel bu sıfatı bir derecelendirme ölçeği şeklinde
düzenledi ve üniversite öğrencilerine arkadaşlarını derecelendirmek üzere
uyguladı. Elde ettiği veriler arasındaki
“ara korelasyonları” buldu ve bunlara faktör analizi yöntemini uygulayarak
listeyi, kişilik niteliklerini 36 “boyuta” indirgedi. Cattel (1957) bu niteliklere “Yüzeysel
Nitelikler” (Surface Traits) adını verdi.
Çalışmalarını sürdüren Cattel daha sonra bu niteliklerin sayısını 16’ya
indirdi ve birbirinden bağımsız olan bu faktörlere “Kaynak Nitelikler” (Source
Traits) kişiliğin 10 boyutu olarak nitelendirdi.
Minnesota Çok Yönlü Kişilik
Envanteri: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri MMPI, ruh sağlığı
yönünden normal ve normal olmayan kişileri belirleme amacı ile 1943 yılında
geliştirilmiştir.
Envanterdeki maddeler “sıkıldığım
zaman heyecanlı bir şeyler yapmak isterim” ifadesinde olduğu gibi kişilerin
kendisi hakkında yargıları şeklinde ifade edilmiştir.
Cevaplandırma yönteminde kişi
Doğru, Yanlı, Bilmiyorum seçeneklerinden birini işaret ederek cevap
vermektedir. Test bireylerin kişisel ve
sosyal uyum düzeylerini ölçmektedir.
KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven
566 soru ve 550 kişilik itemi
mevcuttur. Sorular, doğru, yanlış,
bilmiyorum, seçeneklerinden biri işaretlenerek yanıtlanır. Psikopatolojiyi
incelemede yaygın kullanılan bu testin, hem uzun ve zaman açısından pahalı
olması, hem de çalışma yaşamında davranışı yönlendiren faktörlerle ilgili
yeterli bilgi sağlamaması, eleman seçiminde kullanılmasını engeller.
Verilen cevaplardan kişinin
kişilik özelliklerinin klinik yanını yansıtan 13 boyutlu bir profil elde
edilir. Bu boyutlar şunlardır;
·
Hipokondria
·
Depresyon
·
Histeri
·
Psikopati
·
Alaka ölçüsü
·
Paranoya
·
Psikasteni
·
Şizofreni
·
Hipomani
·
Sosyallik
·
İçe dönüklük
·
Dışa Dönüklük
·
L, F ve K geçerlilik alt testleri
Hiç şüphe yok ki, bu test,
mesleki rehabilitasyonda, yönetimde görev alacak kişilerin patolojik yapısının
tespitinde kullanılabilir. Ancak testin
çok uzun olması endüstride kullanımını zorlaştıracağını düşündürmektedir. Bunun yerine aynı özelliği ölçen daha kısa
ölçekler tercih edilebilir.
EPQ – Eysenck Kişilik Envanteri
101 sorudan oluşan, evet-hayır
seçenekleri üzerine işaret koyarak cevaplanan, kullanımı kolay, büyük gruplara
verilecek bir kişilik envanteridir.
Duygusal denge, dışa dönüklük, içe dönüklük boyutlarını içerir. Ayrıca
psikotik boyutu da ölçer. Endüstri için kullanılacak kişilik boyutları
kısıtlıdır. Yine de test bataryasında kısa sürede veri almak için tercih
edilebilir.
Kaygı Envanteri
Bu envanter insanın temel
duygularından biri olan kaygının seviyesini ölçmek için kullanılır. Bazı mesleklerde kaygı nedeniyle hissedilen
huzursuzluk performansı etkiler. Bu test içinde bulunan durum nedeniyle duyulan
kaygı ile yapısal olarak kaygılı bir insanı ayırt edebilmektedir. Yirmişer soruluk iki gruptan oluşan bu test,
birden dörde kadar kaygı derecesi sıralanmış bir ölçekte işaretleme yaparak
cevaplandırılırç Endüstride çalışanların duygusal durumunu araştırma amacıyla
yardımcı test olarak kullanılması tavsiye edilir.
Edwards Kişilik Tercih Envanteri
225 maddeden oluşan envanter, 15
farklı ihtiyacın kişideki önem derecesini ölçmeyi hedefler. Her ihtiyaca ait 14
madde vardır. Bu ihtiyaçlar;
- Başarma
- Uygun hareket etmeye yatkın olma
- Düzenli olma ve düzen içinde olma
- Dikkat çekme
- Bağımsız olma
- Empatik olma
- Yakın olma
- İlgi ve yardım alma / verme
- Yönetme
- Suçluluk hissetme
- Şefkat gösterme ve başkalarını koruma
- Yeni bir şeyler yapma
- Sebat etme
- Karşı cinsle ilişki
- Tepkisel davranma
KAI – Kirton Uyum Testi
33 itemden oluşan bu test kısa
bir zaman içinde kişinin eğitim ve deneyimle öğrendiği çözüm şekillerini mi,
yoksa sonucu belli olmayan çözüm şekillerini mi kullanmaya eğilimli olduğunu
ölçer. Özellikle yönetim pozisyonuna gelecek kişilerin, işletme sisteminin
gereğine göre verilen emri olduğu gibi uygulamayı tercih eden mi, yoksa emri
alıp kendine göre uygulama şekli geliştiren mi olduğunu belirleme özelliği
itibariyle testin yönetici seçim paketlerinde önemli bir yeri vardır.
KAYNAK: Eleman Seçimi Prof. Dr. Nursel Telman – İlknur Ö. Türetgen
Guilford-Zimmerman Mizaç
Envanteri: Bu envanterde kişilik 10 temel boyuta indirgenmiştir. Bu boyutlar, Envanterde ifade edildiği şekli
ile Genel Etkinlik, Kendini Frenleme, Liderlik, Sosyallik, Duygusal Kararlılık,
Objektiflik, Arkadaşlık, Düşüncelilik, Kişisel İlişkiler ve Erkeklik
boyutlarını ve alt ölçeklerini kapsamaktadır.
Envanterdeki maddeler kişiye
yönelik ifadeler şeklindedir.
Cevaplandırma Evet ve Hayır seçeneklerinden birini seçme şeklinde
yapılmaktadır. Teknik olarak zorunlu
seçme yöntemi kullanılmıştır.
Envanter maddelerinden üçü örnek
olarak aşağıda verilmiştir.
- Yeni bir işe büyük bir enerji ile başlarım.
- Hareketlerim yavaş ve temkinlidir.
- Söylemek istediğimi hemen söyleyiveririm.
KAYNAK: Psikolojik Testler Prof. Dr. İbrahim Ethem Özgüven
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder