Puan verme yöntemi en yaygın olarak
kullanılan sayısal iş değerleme yöntemidir. Ancak böyle olması bu yöntemin ilk
geliştirildiği haliyle her işletmenin gereksinimlerini karşılayacağı anlamına
gelmez. Günümüze kadar özellikle idari, yönetimsel ve profesyonel personelin
işlerini değerlemek için puan verme yönteminin çeşitli uyarlamaları
yapılmıştır. Bu uyarlama yöntemlerinin çoğu sorumluluk, beceri, çaba ve iş
koşulları faktörlerini kullanmakla beraber bir kısmı sayıları en az 3, en çok
25 (ortalama 10) olan kendi özel faktör
setlerini geliştirmiştir. Yaygın olarak kullanılan diğer faktörler iş
karmaşıklığı gerekli eğitim ve deneyim, zihinsel gerekler, nezaret sorumluluğu,
donanım sorumluluğu, sonuçlardan sorumluluk, karar verme, anlama/kavrama,
dikkat, yaratıcılık vb.leridir. Örneğin A.B.D.’de Federal Hükümet tarafından
kullanılan faktör değerleme sistemi (FES) temel olarak dokuz faktörlü bir puan
verme sistemidir. Bu faktörler gereken bilgi, nezaretsel kontrol, rehberlik,
karmaşıklık, alan ve etki, personel ilişkilerin amacı, fiziksel çaba ve iş
çevresidir.
Hay değerleme sistemi de puan verme
yönteminin bir uyarlamasıdır. A.B.D.’lerinde Hay Topluluğu tarafından
geliştirilen bu yöntem idari, yönetimsel ve profesyonel işlerin değerlenmesinde
yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu yöntemde her pozisyon, pozisyon tanımlarında
yer alan bilgilerden hareketle iki kez üç faktöre göre ayrı ayrı değerlenir.
İlk değerleme standart rehber şemalara göre, ikinci değerleme işin profiline
göre yapılır. Her pozisyonun profili üç faktöre göre göreceli değerlerin
belirlenmesiyle oluşturulur. Sonra her faktör ve profili şekillendirecek puan
değerleri belirlenir ve işler aldıkları puanlara göre sıralanır. 37
36 Prof. Dr. Ahmet Cevat Acar, İşletmelerde
Ücret Yapısının Oluşturulması, 1. bası 2007 Literatür
37 Serap Benligiray, Ücret Yönetimi, 1. basım
2007, Beta
KULLANILAN FAKTÖRLER
Hay sistemi sadece üç temel faktör
kullanmaktadır. Alt faktörlerine de ayrılan bu temel faktörler bilgi, problem
çözme ve sorumluluktur. Bu faktörlerin tüm üst yönetim ve diğer yönetimsel
pozisyonların en önemli yönlerini örneklediği varsayılır. Hay sistemi yaygın
olarak kullanılması nedeniyle yönetimsel işlerin tanımlanmasında bu üç faktör
evrensel olarak kabul edilmektedir. Hay iş değerleme sisteminde kullanılan
temel faktörler ve alt faktörlerin tanımları aşağıdaki gibi yapılmaktadır.
Ø
Bilgi: Bu faktör bir işi kabul edilebilir
bir performans düzeyinde yapmak için gereken bilgi ve becerilerin tümü
kapsamaktadır. Bilgi faktörü; 1) Uygulamalı, özel ya da teknik bilgi, 2)
Yönetim sorumluluklarını yerine getirme bilgi ve becerisi, ve 3) İnsan
Kaynakları ya da insan ilişkileri becerisi şeklinde üç alt faktöre ayrılır.
İlk
alt faktör bir pozisyon için gerekli olan uygulamaya dönük prosedürler, özel
teknikler ve bilimsel disiplinler hakkındaki bilgi miktarını ifade eder. Bu alt faktör sekiz düzeyde
değerlendirilir:
- Basit:
Basit iş rutinlerini ve tekniklerini içerir.
- Giriş
düzeyinde mesleksel: Basit donanım ve makinaların kullanıldığı standardize
edilmiş iş rutinlerini bilmeyi ve kullanmayanlara da aşina olmayı
gerektirir.
- Mesleksel:
Özel bir donanımın kullanılmasını içerebilecek süreçle ilgili ya da
sistematik yeterlilik düzeyini gösterir.
- İleri
düzeyde mesleksel: Genellikle teknik olmayan bazı becerileri içerir.
- Basit
teknik – uzmanlaşmış: İşi yapmak için gereken uygulamaları ve öncelikleri
ya da bilimsel teoriyi ve ilkeleri veya her ikisini de kavramayı
gerektiren teknik konulardaki yeterliliği içerir.
- Gerektiğinde
teknik-uzmanlaşmış:
- Teknik-Uzmanlaşmış
Hakimiyet: Yaygın bir şekilde uygulayarak ya da uzman gelişme yoluyla
kazanılmış tekniklere, uygulamalara ve teorilere hakimiyeti içerir.
- Profesyonel
Uzmanlık: Kendi alanındaki ve diğer disiplinlerdeki farklı ve eşsiz
bilimsel bilgiye hakimiyeti kapsar.
İkinci alt faktör başkalarıyla birlikte
yüksek performansı ortaya çıkarak şekilde çalışmayı mümkün kılacak farklı
fonksiyonları yerine getirme bilgi ve becerisini içerir. Bu alt faktör beş
düzeyde değerlenir.
- Hiç
yok ya da en alt düzeyde: İlgili faaliyetlere yeterli dikkat göstermekle
birlikte amaç ve kapsam olarak yüksek düzeyde daraltılmış bir (ya da daha
çok) faaliyetin uygulanması veya bu faaliyetlere nezaret edilmesi.
- İlgili:
Yapı ve amaç olarak göreceli olarak homojenliği bulunan faaliyetlerin
uygulamalı ya da kavramsal entegrasyonu ve koordinasyonu.
- Çeşitli: Önemli bir yönetim alanında yapı ve amaç bakımından farklı faaliyetlerin uygulamalı veya kavramsal entegrasyonu ya da koordinasyonu. 38
38 Serap Benligiray, Ücret Yönetimi, 1.
basım 2007, Beta
- Geniş:
Bir bölümde temel fonksiyonların entegrasyonu ya da şirketin tümünü
ilgilendiren planları ya da faaliyetleri önemli şekilde etkileyecek
stratejik bir fonksiyonun koordinasyonu.
- Bütünüyle.
Üçüncü alt faktör ise, insan ilişkileri
alanında aktif, uygulamalı ve birebir /yüz-yüze insan ilişkileri becerileriyle
ilgilidir. Bir pozisyon için insan ilişkileri becerisi üç düzeyde değerlenir.
1.
Basit:
Diğerleriyle normal ilişkiler vardır. Bu ilişkiler bilgi isteme ya da verme
şeklinde alışılmış ve sıradan nezaret ve etkililik gerektirir.
2.
Önemli:
Diğerleriyle uyumlu bir şekilde ve ortak anlayışla çalışabilmek için insanları
anlamayı, etkilemeyi ve/veya onlara hizmet etmeyi gerektirir.
3.
Kritik:
İnsanların anlamada, seçmede, geliştirmede ve motive etmede çeşitli seçenekler
içeren kombine beceriler en yüksek derecede önemlidir.
Ø
Problem çözme: İşin gerektirdiği analiz etme,
değerleme, yaratma, muhakeme etme ve sonuçlara ulaşma için gereken özgün ve
kendi kendine başlatma yeteneğini ifade etmektedir. Problem çözme faktörünün
iki boyutu vardır:
- Özgürlük
derecesi: Standartların rehberliği, örnek uygulamalar ya da başkalarının
yönlendirmeleri olmaksızın iş amaçlarına ulaşmak için kullanılan düşünme
süreci.
- Kullanılan
zihinsel aktivitenin türü: Karmaşıklık, zihni meşguliyet ya da gereken
düşünme olayının özgünlük düzeyi.
Ø
Sorumluluk: İşle ilgili faaliyetlerin
gerektirdiği sorumlulukları içerir. Bir başka deyişle, sorumluluk işin şirket
amaçları üzerindeki ölçülen etkisidir. Bu faktörün üç boyutu vardır.
1. Eylem özgürlüğü: Kişilerin ya da
süreçlerin kontrol edilmesi ve rehberliğin derecesi. Bu faktör “özgür bir
şekilde faaliyet göstermek için kişinin ne kadar özgürlüğe sahip olması
gerekir?” sorusuna yanıt aranarak tamamlanır. Örneğin, bir birim yöneticisi
kontrolü altındaki nezaretçiden daha özgürdür.
2. Parasal büyüklük: Satışların,
bütçenin, satın alınan değerlerin, katma değerin ya da işle ilgili kontol
edilmesi önemli olan yıllık parasal tutarın büyüklüğü.
3. İşin etkisi: İşin nihai sonuçlara
öncelikli katkısının olup olmadığının belirlenmesi. Bunun yanı sıra işin
sonuçlarının paylaşan, katkı sağlayan veya dolaylı etkileyen bir yapısının olup
olmadığının saptanması. 39
39 Serap Benligiray, Ücret Yönetimi, 1.
basım 2007, Beta
HAY SİSTEMİNDE İŞ
DEĞERLEME SÜRECİ
Hay iş değerleme sisteminin patenti Hay
Topluluğunda olduğu için, bu sistemi kullanmadan önce Toplulukla bir lisans
sözleşmesi yapılması gerekmektedir. Bu sözleşme tamamlandıktan sonra Hay iş
değerleme süreci iş değerleme çalışmalarını yürütecek bir kuruluşun
oluşturulmasıyla başlar.
Kuruluşta diğer iş değerleme
yöntemlerini uygulayacak kurullardan farklı olarak Hay Topluluğunu temsilen bir
danışman yer alır. Bu danışman sistemin gerektiği gibi kurulmasında ve
yürütülmesinde rehberlik yapar. Daha sonra işletmedeki tüm işler analiz
edilerek tanımları yapılır. İş tanımları bu sistemde kullanılacak üç temel
faktöre göre düzenlenmelidir. Diğer iş değerleme sistemlerinde olduğu gibi
işletmedeki işlerin tümünün bir kerede değerlenmesi çok güç olacağı için kurul
iş tanımlarını inceleyerek anahtar işleri seçer.
İş değerleme kurulu anahtar işlerin
tanımlarını inceler ve her bir faktörün bu anahtar işlerde bulunma derecesini
saptar. Böylece ortaya bir profil çıkar. Profilde üç faktör toplam yüzde yüz
olarak kabul edilerek her faktöre bir ağırlık belirlenir. Örneğin, bir
araştırmacının pozisyonu için bilgi faktörüne en çok ağırlık verilirken, bir genel
müdürün pozisyonu için sorumluluk faktörüne göreceli olarak daha yüksek ağırlık
verilir. Bu aşamada artık iş profilleri hazırdır. Sıra bu profilleri standart
Hay rehber şemalarıyla karşılaştırmaya gelir. Her işin toplam puanı üç
faktörden her biri için belirlenen puanlar toplanarak belirlenir. Puanlar
faktör karşılaştırma yönteminin tersine işlerin piyasa ücret oranlarından
bağımsız olarak, standart şemada belirtilen puanlara göre saptanmaktadır.
Puanlar arasındaki fark yaklaşık yüzde 15’tir. Bu şemalarda her hücrede üç ayrı
puan değerinin bulunması, kurul üyelerinin her bir kolona çeşitli işleri
güvenilir bir şekilde yerleştirmelerinde esneklik sağlamaktadır.
HAY İŞ DEĞERLEME
SİSTEMİNİN ÜSTÜNLÜKLERİ VE SAKINCALARI
Adil ve dengeli bir ücret yapısının
kurulması ücret ödemelerinin hem işlerle hem de işi yapan personelle
ilişkilendirilmesini gerektirir. Hay sistem bireysel bilgiye ve beceriye dayalı
bir ücretlendirme fikrinden hareket eder. İşe yeni başlayanlara en alt düzeyden
ödenen ücret, bunların işle ilgili yetkinlikleri arttıkça en üst düzeye kadar
çıkar.
Hay iş değerleme sistemi anlaşılması ve
uygulanması göreceli olarak basit bir sistemdir. Ayrıca işletmeler arasında
değerlemelerin ve ücretlerin doğrudan karşılaştırılmasına olanak sağlar. Bu
sistemi kullanan işletmelerin ücret karşılaştırması yapmalarını sağlamak için
Hay Topluluğu yıllık ücret araştırmaları yayınlamaktadır. Ancak bu sistemin
uygulanması Hay topluluğu ve danışmanlarıyla anlaşma yapılmasını gerektirdiği
için maliyeti yüksektir. 40
40 Serap Benligiray, Ücret Yönetimi, 1.
basım 2007, Beta
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder